28 de gen. 2015

TUC DE SALANA - 2.483 m

Diumenge matí, fa molt fred però ha deixat de nevar durant la nit. Després d'esmorzar a la part lliure del refugi Juli Soler Santaló enfilem per la pista de Tredòs, on ben aviat hem de posar cadenes per arribar fins a l'aparcament dels Prats des Naviaus. Estem a -12ºC però amb el moviment alegre dels esquís ens passa el fred de sobte. Anem enfilant la pista que puja fins als Banhs de Tredòs. Arribem a l'alçada de la borda d'Eloi i deixem la pista per arrancar a la dreta per la Coma de Muntaner, on encara no hi toca el sol. El paisatge de la vall de Tredòs em deixa embadalit, els pins negres amb un tou de neu a les branques i les serres altives que la conformen són realment un bon exemple de paisatge pirinenc.
coma de Muntaner
Arribem a dalt de tot de la coma, just per trobar els rajos de sol que ja treuen el cap per darrera del tuc de Salana. La vista és infinita i el cel, amb uns núvols que semblen dibuixats amb pinzell, fa la resta. Aquest lloc es convertirà amb quelcom especial per a la meva ànima. Fem una aturada per fer un mos. L'Aneto comença a treure el cap a l'O, i el Montardo cap al SO. Al N treu el nas el Maubèrme, sempre ben acompanyat dels seus satèl.lits (Parros, Colòmers, Malh de Bolard...).
Pica d'Estats, al fons
Continuem ja en direcció S cap a la tartera que baixa del cim de Salana. L'Edu i jo posem crampons per fer l'atac al cim, la resta de companys pugen amb les ganivetes. El vent ja es fa notar i de valent en aquesta zona, i la neu està molt més ventada i dura que a la resta de l'ascenció. Disfrutem uns minuts de la panoràmica de 360º que tenim des del cim, albirant des de la Vall Ferrera, Aigüestortes, Maladetes, Montgarri, i un no acabar de turons i cims pirinencs que fan anar la imaginació com si fos una baldufa.
Ens posem els esquís als peus i baixem del cim esquiant amb molt de compte, desfent així tot el camí que hem fet a la pujada. La part final, la pista que ens condueix fins a l'aparcament, es converteix en unveritable relax per a les cames. Un segon dia a la Vall d'Aran excepcional i amb molt bona companyia que espero repetir.
Merci a tots pel bon rotllo i la paciència...