13 de gen. 2016

SERRA CATIVERA: AVENCS DEL LLADRE I CARLES V

avenc de Carles V
Aparquem al coll d'Arca, entre la Juncosa i Aiguaviva. Comencem a caminar pel tallafoc que hi ha en direcció S, deixant la serra del Montmell a la nostra esquena. El terreny és pedregós però s'avança ràpidament. En pocs minuts som en plena carena de la serra Cativera, coneguda també com a serra de Sentsuies. Fa un vent molest que mica en mica espolsa els núvols del cel i ens deixa veure un vista que avarca una immensitat. Deixem la pista que tira avall a l'esquerra i que ens duria al mas de Bartomeu i continuem recte. Arribem a una creu de ferro. Aquí trobarem marques vermelles força desgastades i fites que ens fan tombar cap a l'esquerra (direcció E) fins a un turonet on hi ha un pi. Continuem el senderó resseguit per fites fins que trobem un poc més avall del turonet l'avenc de Carles V. Es diu que en época de guerres Carlines en aquest forat enorme s'hi tancaven persones per les que es demanava rescat, és a dir que feia de presó natural, ja que només s'hi pot baixar fent servir cordes.
avenc del lladre
El vent continua molest i desfem el camí fins a la creu de ferro. Ara continuem la pista principal plena de pedres cap a l'esquerra. Ja fa estona que s'albira el puig de la Cova, o cim de Sentsuies, en el qual hi ha una torre de guaita. Ens hi arribem i disfrutem de la fantàstica panoràmica: des de les muntanyes de Montserrat fins als Ports de Tortosa-Beseit. Realment un luxe de vista...
Tornem a baixar per la pista i uns metres més avall trobem un antic corriol a la dreta (direcció E). Tornem a trobar marques desgastades de color vermell i fites. Anem baixant fins que trobem l'avenc del Lladre. Hem d'anar amb comte ja que el forat d'entrada és força gran i es troba al costat mateix del senderó. És aconsellable no perdre el senderó i seguir les fites que s'han posat noves.
vista del Baix Penedès
Tornem a desfer el senderó fins a la pista principal i desfem aquesta fins arribar novament al coll d'Arca, aquest cop sense passar pel tallafoc sinó per la pista que voreja la serra. Una excursió molt eixerida que ens descobreix raconades amagades de la nostra geografia i que ens mostra una altra cara de la serra veïna del Montmell, sempre omnipresent en aquesta caminada.