3 d’abr. 2014

MONTARDO D'ARAN - 2.833 m

presa de la Restanca. Al fons
l'aresta de Tumeneia
Quedo amb la gent del CEB a Anglesola per compartir cotxe i continuem direcció a Vielha i Arties, on agafem la pista fins al pont de Ressec. Aparquem a la vora del camí i preparem les motxilles i els esquís per començar a remuntar la vall de Valarties per la pista fins al pont de Rius, on hi trobem una cabana i uns indicadors de fusta. S'acaba la pista i continuem en direcció a la Restanca per senderó fent ziga-zagues sortejant els arbres del bosc. Hi ha un bon tou de neu i la pujada es fa dura i té olor a suor... La tarda va aguantant i finalment arribem a la presa de l'embassament de la Restanca. Ja només ens manca treure els esquís i creuar la presa fins al refugi (val a dir que està força deixat, amb serveis tancats i amb horaris no massa lògics...).
Vaig a dormir d'hora, sobre les 23h. El despertador està programat a les 6,30h.
L'endemà ens llevem amb una ventisca que porta neu i pluja fina, tot i així volem treure el cap a veure fins on arribem. La previsió de la météo no és gens bona però de moment anem aguantant amb les caputxes i els guants ben lligats perquè no entri gens d'aire gelat a dintre al cos. Comencem remuntant la pala que va a parar al estany del Cap deth Port i continuem per la coma de Uelhicrestada fins al coll del mateix nom, on trobem un pal de fusta que indica els refugis per on passa la Carros de Foc.
El temps continua sent molt dolent, però tot i no veure-hi res decidim tirar una mica més amunt. La neu no està gens malament, potser un pèl humida però com que no fa sol no està desfeta. Des del coll anem girant cap a l'esquerra. No veiem el cim del Montardo però sabem que està en aquesta direcció. Devant nostre hi ha un grup de gent amb raquetes que han agafat la mateixa direcció. De tant en tant la boira s'obra durant uns segons i ens deixa veure la zona de l'estany de Monges i les agulles de Travessani. Anem remuntant les pales fins al collet d'avantcim, on la neu i la pendent ens obliguen a treure esquís i posar crampons fins al cim, on arribem després de 4 hores de sortir del refugi.
Fem foto de rigor i comencem a tirar avall, primer amb crampons i després amb esquís, desfent el camí de pujada fins al refugi. La neu a les pales més altes estava molt bona però a les zones baixes era massa humida com per poder esquiar adeqüadament. Recollim les coses que haviem deixat a l'entrada del refugi, mengem una mica  i continuem avall fins al pont de Rius, la pista i els vehicles. Almenys en aquesta última part no ens ha nevat ni ha fet vent, cosa que és d'agraïr.