21 d’ag. 2012

GR 653 - CHEMIN D'ARLES (VIA TOLOSANA)

Arriba finals de juny i m'aferro a la proposta d'en Manel García d'acompanya'ls, a ell i son germà Chema, a fer el GR 653, més conegut com a Chemin d'Arles o Via Tolosana, que és el que camí que continua la Via Domitia que surt de Roma i acaba a Santiago de Compostela.
Ens trobem doncs a Barcelona de bon matí on agafem un tren fins a Sète, des d'on n'empalmarem 3 més fins arribar a Arles el mateix dia per la tarda. Aprofitem per visitar les seves construccions amb la pedra força erosionada pel salitre del mar, i anem a dormir d'hora. L'endemà toca matinar per començar la ruta amb bon peu.
La primera etapa ressegueix la Camarga francesa, una zona totalment planera, on aprofitem per fer km a dojo, gaudint dels arrossars i la coneguda raça de cavalls blancs amb denominació d'orígen, arribant a Montpellier, on ja tenim reservat per dormir a l'abadia de St Roc, on es troba la Gîte d'Étape o du Péllerin, que són els albergs on anirem a dormir la majoria de dies. Abans de Montpellier, però, passem per St Gilles, on trobem les restes del monestir benedictí més antic de França, passem també per Génerac, Vauvert i Baillargues, entre altre poblacions.
Montpellier
Després de Montpellier comencen ja una sèrie d'etapes molt més muntanyoses i amb un paisatge força variat propi de l'Alt Llanguedoc, des del punt en què ens podem trobar paisatge totalment mediterràni, i en pocs km entrar en una franja boscosa més pròpia dels Alps centrals que no pas del sud de França, amb extenses praderies rodejades de llacs, avets i pins negres, que ens deleiten la vista després d'haver recorregut enormes extensions d'arrossars, blat i arbres fruiters. En aquesta part del viatge passem per St Guillem le Dessert, Lodève, St Gervais sur Mare, La Salvetat sur Agout i Castres, on ja tornem a entrar en una zona molt més planera, deixant enrera les muntanyes del Llanguedoc.
Canal du Midi arribant a Toulouse
En Manel ha demanat per dormir a l'abadia de Calcat, una comunitat de monjos benedictins que accepten pelegrins per passar una nit o vàries jornades amb ells, compartint la vida contemplativa i la senzillesa d'aquesta congregació. Es converteix en tota una experiència el fet de compartir menjador amb aquesta gent, que sense dir res van compartint les seves tasques, i accedint a les matines que ens sorprenen amb un cant Gregorià que no havia escoltat mai. Si més no curiós.
Fôret Comunal arribant a Pau
D'aquí entrem en una altra zona molt diferenciada i molt més planera. Estem arribant a Toulouse i això es nota ja que entrem en zona de canals, tant és així que recorrem el Canal du Midi durant uns 70 km fins arribar a la capital de l'Alta Garona. Després de recórre els seus carrers ben engalanats i polits plens de gent, continuem per una zona on el cultiu del blat de moro i els girasols es converteixen en protagonistes del paisatge. Els poblets mantenen la seva senzillesa i l'esperit rural que hi esperem trobar.
entrant a la Val d'Aspe
L'etapa Toulouse - Auch la realitzo en solitàri. La nit anterior vaig assistir al festival internacional de Tango que ofereix la ciutat i no tenia ganes d'aixecar-me del llit a les 6h. Així doncs vaig fer GR, carreteres secundàries i camins asfaltats fins a Gimont, on vaig agafar un tren que en 20 minuts em va deixar a l'entrada d'Auch, on em vaig reunir amb els companys. Haviem arribat en terres de d'Artagnan, terres del conegut vi d'Armagnac, i on el paisatge tornava a canviar sutilment. Rodavem entre turonets verds i boscos albats que anaven resseguint vallades i poblets que cada cop ens sorprenien més, per la seva situació i bellesa, fins arribar ja al peu del Pirineu, és a dir a la localitat de Pau i Oloron Ste. Marie, on les muntanyes que es retallaven en l'horitzó ja ens donaven la benvinguda a les praderies pirenaiques i a la baixada de temperatures que haviem estat patint durant tota la travessa.
Entrem ja a la vall d'Aspe i pugem per la carretera antiga el coll de Somport, l'únic pas possible per saltar de França a Espanya en aquestes latituds. Entrem a Espanya amb un sol espatarrant, mentre a la part francesa la boira no deixa passar els rajos de llum que s'agraeixen d'allò més.
D'aquí baixem encara pel GR fins arribar a Jaca, on fem l'última nit plegats. En Manel continuarà fins a Santiago pel Camino Francés, mentre en Chema i jo tornem cap a casa amb bus.
Tot plegat, una travessa inoblidable, amb molt de paisatge per recordar, bona sintonia i vibracions positives, que el cos s'endú cap a casa. Val a dir, però, que no és una ruta preparada per a la bicicleta, i que s'ha d'estar molt habituat a posar peu a terra, perquè tenim trams molt tècnics que haurem de fer a peu, sense contar que les plujes hi poden ser abundants i els camins queden coberts d'un fang que no ens deixarà avançar fins que la bicicleta no quedi ben neta.
En total són uns 840 km i gairebé 12.000 m de desnivell acumulat en 11 dies de travessa.

Les Arenes romanes d'Arles

carrers de Toulouse

Auch, regió d'Armagnac

abadia de Calcat

coll du Somport

1. Sensacional, tan pel recorregut com els comentaris. Enhorabona per la experiència. Salut