19 de març 2012

TOSSAL DE MAR - 2727 m

avantcim del tossal de Mar, 2.600 m,
i les pales de la cara E per on vam baixar
Dijous 15, ens trobem amb l'Alvar a Alfarràs i agafem direcció Val d'Aran. Arribem a Salardú sobre les 22.15h i ens dirigim al refugi Juli Soler Santaló. Dormim a la mansarda amb els sacs i ens despertem sobre les 5.30h del divendres. No fa massa fred. Agafem el cotxe i pugem la vall de Valarties fins al pont de Ressec, on deixem el cotxe. Comencem a foquejar per la pista que ressegueix la vall fins a trobar una cabana d'obra, on un pal indicador ens indica que per pujar al refugi de la Restanca hem d'anar a l'esquerra. Deixem recte el senderó que puja per la magnífica vall de Rius dominada per les parets de les tuques de Betrén. Arribem a la presa del refugi després de pujar pel sinuós i gelat senderó per on passa el GR-11. Fem un mos i continuem cap a la dreta seguint traces d'esquí de fa uns dies. La neu està una mica humida i flonja. Són les 10.30 del matí i anem amb mànigues de samarreta. De cop, però, bufa el vent quan assolim la cota 2.450 m, ja per damunt l'estany de Mar, que té un aspecte fantasmagòric, amb la seva illa congelada al bell mig del llac. Ja veiem el tossal de Mar al devant nostre, però l'estat de la neu cada està pitjor. Arribem a la cota 2.550 m, abans d'encarar un collet on continuem veient traces, però decidim pujar a l'avantcim, que tenim damunt nostre i deixar el tossal per un altre dia. La neu s'escola sota els nostres esquís i no tenim ganes d'anar a parar a l'estany després de rodolar uns quants metres avall com ninots. El vent és fort però no massa fred, tot i així ens hem d'afanyar a fer el canvi de pells i posar anoracs perquè et quedes "tieso".
refugi de Restanca amb l'estany gelat
Baixem com podem per neu força crosta-tova fins a l'entrada del bosc. Aquí comença una odissea, ens enfonsem inclús amb els esquís posats. Ens els triem en un parell d'ocasions per baixar per 2 canaletes de pedra. Finalment trobem la pista per on hem pujat, menys mal. Arribem al cotxe sobre les 16h, després d'una baixada nefasta. Llàstima, perquè amb bona neu ha de ser molt disfrutona.

Estany de Mar, al fons el Bessiberri N (3014m),
el pic de Canal de Rius (2743m) i  el tossal de Mola Gran (2885m)

Tossal de Mar (2727 m)

Al fons el Montardo (2830m) i a l'esquerra el pla de Beret
 i el tuc del Mill (2803m)