8 de gen. 2022

TOSSA DE MONTFERRI (387 m)

Fa un vent gelat que no presta a fer res, però la torre del Moro de Montferri fa temps que em mira de cua d'ull per la finestra. Potser m'envia una invitació a pujar-hi de nou. Em calço les sabates de muntanya i agafo jaqueta, gorro i buff. Recorro el camí de Vilardida a Montferri, el vent encara aguanta quan vas pel camp rodejat de pins. Vorejo Montferri, em miro el santuari de Montserrat de reull i agafo el "camí saludable" fins que l'antiga carretera creua el torrent del Còdol. Aquí agafarem la pista forestal que s'endinsa al bosquet i que ben aviat es desdibuixa en un senderó. En aquesta zona hi ha unes quantes barraques de pedra seca que val la pena visitar.
ressegueixo el senderó que va dibuixant el perfil de la carena de la Tossa de Montferri, i que ja no deixaré en tota l'excursió, seguint punts vermells. Passem primer pel puig Rodó i girem a la dreta en direcció a la carena. Només estem a 300 m d'alçada però les vistes de l'Alt Camp són esplèndides. Arribo a la Tossa de Montferri on gaudeixo d'una bona parada. A la carena el vent bufa fort i m'he de tapar de valent. Continuo cap a la Torre del Moro. Aquesta construcció data d'orígen de la reconquesta cristiana sobre el territori musulmà cap al s XIII. La seva funció era de torre de vigilància de la Marca de Castellví, com la majoria de les torres erigides al llarg del riu Gaià.
Giro cua uns 150 m i devallo per un senderó marcat amb una fita. Em deixo anar avall i faig cap al camí del molí de Bràfim, pista encimentada. Abans d'entrar de nou a Montferri passo a fer el curiós per les restes de l'ermita de St Marc, en runes. Abans d'agafar el camí cap a Vilardida passo per les Clandestines, que estan oberts tots els dissabtes al migdia, i on ens serviran una bona cervesa artesana per apagar la sed de la ruta. Salut!!
Bona matinal que no deixa mai indiferent, sobretot tractant-se d'una carena pre-litoral de poca alçada.