6 de maig 2010

LES CABANES DE LA VALL D'ESTÓS ...

El passat diumenge dia 1 de maig, vam aprofitar que era a Anciles i que el cel estava molt despejat per anar amb la Tura a la vall d'Estós, més conretament a fer el PR que puja al refugi d'Estós per la banda dreta del riu de la mateixa vall. Deixem el cotxe al aparcament que hi ha a l'entrada de la vall . Agafem el senderonet que al cap d'uns metres fa cap a la pista que mig asfaltada va pujant vall amunt, passant primer per la Palanca de Aguascari i més endevant, ja per l'esquerra del riu a la cabana de st Ana. Aquí hem d'agafar el senderó que baixa cap al riu i creuar el riu pel pontet que hi trobem. Aqui comença el PR que puja poc a poc cap al refugi d'Estós.
Primer topem amb la sorpresa d'una antiga cabana de pedra amb un tancat també de pedra que servia als pastors per portar-hi el ramat antigament. D'allí hem de buscar unes estaques marcades amb pintura groga i blanca (PR), que a partir d'ara anirà pujant pel mig del bosc, de manera considerable, i anirà creuant les diferents barrancades que baixen del pic d'Estós i el Perdigueret. Aquest any hi ha un degel enorme amb totes les pluges que hi han hagut aquest hivern.

cabana de pastor de sta Ana // Cabana-refugi de la Coma // agulles de Perramó
De cop, a mà esquerra, veiem la cabana-refugi de la Coma, enclavat en un paratge de luxe i envoltat pels massisos de les tucas de Ixeia, Perramó i Montidiego pel costat O, el massís de Clarabide i Gías pel N, i el massís del Perdiguero per l'E. Un espectacle que amb la neu que queda i el verd dels prats és dels millors que podem trobar a la vall de Benasque.
A l'interior de la cabana trobarem lloc per dormir 6 persones, una taula i llar de foc a l'entrada, podent trobar llenya pels voltants.
De la cabana continuem pel PR fins arribar a un altre prat extens, i on a mà dreta trobem fites, que ens portaran cap a la coma del Perdiguero, amb una pujada brutal sense descans. Vam buscar la cabana nova que surt als mapes però l'únic lloc on vam fer cap va ser a l'antiga cabana de pedra que està totalment ensorrada, és a dir no s'hi pot dormir. Arribavem aixi als 2160 m, just a sota del collado Ubago que es troba entre el Perdiguero i el Perdigueret. La cresta de Gargallosa és impressionant des d'aquí.
El temps comença a tapar-se més de la conta, així que decideixo tirar avall fins al prat i continuar cap a la dreta per completar el tomb fins a la cabana del Turmo i tornar a l'aparcament pel GR-11, la pista princpal, passant per les espectaculars gorgues Galantes. Llàstima que el dia ja no lluïa com al matí.

cabana de pastor de la Coma // cabana-refugi de sta. Ana // cabana del Turmo
Una excursió molt bonica i durilla per realitzar en un matí. 17 km i uns 800 m +.