Pàgines

6 d’oct. 2014

VOLTA AL MIDI DE BIGORRE: COL DU TOURMALET

Continuem amb la concentració al càmping de Bagnères de Bigorre. La météo continua sent molt bona pels propers 3 dies així que ens llevem d'horeta, un esmorzar lleugeret i ens enfundem els "trajes" de licra. Sortim del mateix càmping en baixada cap a Bagnères per continuar direcció a Campan. És divendres i el primer tram de carretera es mostra una mica carregat, tot i així anem fent sense problemes fins a l'entrada de Ste. Marie de Campan. Aquí ens despedim d'un "monsieur" de 74 anys que ens ha acompanyat i que venia de Tarbes. Deixem la carretera que continua cap al coll d'Aspin i girem cap a la dreta en direcció S per la carretera D918 . Aprofitem per agafar aigua a la font de sortida del poble i comencem a fer els primers quilòmtres d'un dels colls de muntanya més famosos del món ciclista, el col du Tourmalet.
El primer i últim poble pel passarem, Gripp, s'aconsegueix fàcilment. El % de les rampes encara no és excessiu i es deixen fer. De totes maneres ja hem posat el plat petit fa una estoneta. A la sortida del poble és on realment comença l'ascenció, amb pendents que superen el 14%.  La pujada a aquest coll ve marcada sobretot per la constància. No hi ha ni un sol quilòmetres de descans a partir d'aquest punt, i la mitja ronda el 9%.  La carretera està en un estat envejable i l'asfalt s'agafa bé als pneumàtics. En aquest punt cadascú ja va al seu ritme, així que jo m'acompanyo d'una mica de música i el pinyó de 28 dents, i cap amunt que fa baixada...
Passo el cartell que anuncia el descens d'aquest mateix coll d'Eugène Christophe, que l'any 1913, durant l'etapa de 326 km entre Bayonne i Luchon, es va haver de quedar a Ste Marie de Campan a reparar una càmera i va ser avançat, perdent el Tour d'aquell any. Portem ja uns quants km però encara queda la zona de la Mongie, per la majoria de ciclistes la part més dura de l'ascenció per aquesta vessant. Paro 2 minuts a la Mongie per menjar una mica i continuo els últims 6 km cap al coll, passant pel costat d'unes llames, que com la majoria de la gent, em pregunto què fan allà...
Arribo al coll uns minuts després dels meus companys. Ens fem la foto de rigor i ens mostrem contents. És la segona vegada que assoleixo aquesta fita, l'altra però ca ser amb la bicicleta de muntanya. Aquest cop ho he trobat més dur. Posem jaquetes para-vents i tirem avall fins a Barèges i Luz-sant-Saveur, on ens aturem una estoneta per fer un refrigeri. La baixada ens ha deixat ben freds tot i el sol que cau. Les mans encara les tinc adormides d'apretar els frens, i no sóc l'únic.
Continuem per la D921 fins a Pierrefite, on parem a dinar amb uns col.legues d'en Pito, que ens rebem d'allò més bé i ens fan un plat de pasta amb bolets increïblement bo. Després de dinar i del cafè tornem a pujar a les bicicletes per resseguir la vall d'Argelest-Gazost i per carril-bici arribem a Lourdes. D'aquí girem a la dreta cap a Escoubes i a Bagnères de Bigorre seguint la D937, coneguda com la "Rue du pic du Midi". Pujada final cap al càmping. Un dia extraordinari per carreteres increïbles i un estat d'ànim que ha anat de menys a més. Content, molt content. Per acabar bany a la piscina del càmping i un bon sopar. En total 107 km i 2.000 m de desnivell positiu. Bones sensacions.



Salut
pep

3 d’oct. 2014

COL DES PALOMIÈRES, CHATEAU I ABADIA DE MAUVEZIN

Ens trobem amb en Pito, en Saits i en Martí per fer 4 dies de bicicleta de carretera a la zona de Bagneres de Bigorra, on hem llogat una "mobilhome" al càmping Bellevue des Palomières. La idea és fer alguns dels ports de muntanya més mítics del Tour de França. Comencem amb la Diada Catalana fent un tomet totalment improvisat. He vist al mapa que hi ha una abadía que es diu Escaladieu, i això m'ha fet engrescar per proposar d'anar-hi. Així doncs sortim del mateix càmping i agafem direcció coll de Palomières, on el Martí i jo ens fem la foto amb l'estelada per celebrar la Diada. Continuem per carreteres molt secundàries sense senyalització cap a Lahont. La veritat és que aquest indret de món és paradisíac, i encara estem a la primera tarda de la nostra estada...
Continuem per la carretera boscosa i ombrívola cap a Espieilh per anar a parar a Bourg de Bigorre. Aquí anem resseguint el riu d'Arros fins al poble d'Escaladieu, on girem a la dreta per pujar el collet que arriba a Mauvezin on parem a fer una curta visita al castell. La tarda ja se'ns tira a sobre i encara ens queda un trocet per arribar al càmping. Baixem de nou a Escaladieu i tirem en direcció a l'abadia  cistercenca del mateix nom que trobem tancada. Aquesta abadia fou fundada al 1136 sota la protecció dels comtes de Bigorra. D'estil cistercenc resta tot gairebé intacte menys els claustre que va ser desmuntat i venut al 1830.
Encarem la pujada cap a Cieutat, abans però paro a la chapelle de Notre-Dame-de-Roumé. 
Jo em quedo enrera, em trobo cansat i vaig al meu ritme, així que ja no tornaré a veure els companys fins al càmping. Quan hi arribo me'ls trobo ja a la piscina, que curiosament té l'aigua molt més calenta del què ens pensàvem. Després d'un bon bany ve un bon sopar i una bona cervesa.
Primera estada a Bagneres de Bigorra, tot un luxe de paisatge i météo. L'endemà toca fer la volta al Midi de Bigorra (2.873 m) pujant el coll mític del Tourmalet, així que s'haurà de descansar perquè comença la "canya".


Chateau de Mauvezin 
Chapelle de Notre-Dame-de-Roumé











Abadia de l'Escaladieu


Salut
pep

DEL BÀLTIC AL MEDITERRÀNI - 4ta part: CATALUNYA (232 km)

Dies 12 i 13 d'agost de 2014.

Borrassà, al fons la serra de la Muga
Entro a Catalunya per Le Boulou i Figueres, on faig nit al càmping que hi ha a les afores. Ahir ens vam despedir d'en Perico i ara em toca fer la resta en solitari, el meu objectiu és arribar a Alcover. El temps no està en el seu millor moment i els núvols són molt amenaçadors, així que m'aixeco aviadet, desmonto la tenda i vaig per feina. Surto de figueres pel camí de St Jaume (marques en groc) passant per Sta. Llogaia, Vilamorell i la barriada de Creixell. Em dono conta que no avanço massa i vaig massa carregat per anar seguint pistes que es mostren enfangades, així que decideixo continuar per la N-II, que per la meva sorpresa va força buida de trànsit. Ara sí que faig km a dojo fins que arribo a Girona, on faig parada i em trobo un conegut de Valls. Aprofito per anar a comprar alguna cosa per dinar.
Girona
Continuo cap a Sils per la N-II, on paro a fer un beure. Decideixo agafar la GI-555 fins Hostalric passant per boscos d'eucaliptus molt agradable. Ja fa una estona que noto que la roda del darrera no va fina. Paro a l'entrada d'un camí per mirar a veure si passa res. Una de les "patilles" del porta-paquets s'ha trencat del tot i he de lligar-la amb brides. Espero que aguanti almenys fins a Hostalric, on arribo uns 20 minuts més tard. No puc alleugerir el pes, així que continuo el pedaleig de manera més suau perquè la bicicleta vagi el més estable possible. Arribo a Hostalric i vaig directe a l'estació de tren. Els horaris que trobo fan que pugui continuar una mica més. Així doncs enganxo amb la C-35, molt carregada de trànsit, fins a St Celoni, on només m'he d'esperar uns 30 minuts. La decisió del tren ve donada, en part pel tema del porta-paquets, en part per poder creuar una part de la Catalunya central plena de polígons industrials i que no representa cap zona especial per a la pràctica del ciclo-turisme. Podria haver creuat pel Montseny, però les ganes d'arribar al final són evidents després del trencament del porta-paquets, i em sembla molt més lògic fer un trajecte de 40 minuts amb tren que continuar maltractant la meva bicicleta. Quan entri al Penedès les carreteres secundàries són molt tranquiles i podré pedalar més a gust.
Hostalric i la seva muralla
Agafo un tren a Martorell i Sant Sadurní d'Anoia. Surto de l'estació sobre les 18h i el temps ha anat millorant durant el dia. Fa una tarda estupenda. Entro al poble i al baixar una vorera sento un "clac" al darrera. S'ha trencat l'altra "patilla" del porta-paquets. Desmonto les alforges i em poso a fer de McGiver perquè aguantin almenys un dia més. Amb brides i cinta americana arreglo el problema que no sé fins quan durarà. Creuo el Penedès amb les llums de la posta. Em quedo a dormir a Llorenç.
L'endemà continuo cap a la Bisbal amb un vent molt fort que ve de cara. Pujo el coll de Sta Cristina, baixo cap a Rodonyà i vaig a buscar les quatre carreteres. El matí és assolellat però molt ventós i trigo més del normal en recorre aquesta distància. Continuo cap a Alió, on paro a agafar aigua, i cap a Valls per la via de servei. El vent ha parat una mica però continua molestant per pedalar. Arribo a Valls, content, amb el sabor de saber que he creuat Europa amb la meva companya, l'Orbea que fa anys que vol viatjar al meu costat. Em sento bé, molt bé, una mica cansat però amb l'esperit net. Vaig a visitar la meva mare i encara ja els últims 8 km fins Alcover, on arribo uns 30 minuts més tard.
punt i final del viatge
Arribo a Alcover cap a l'hora de dinar. Em faig la foto de rigor al cartell d'entrada del poble. Em separen 2.173 km de Copenhagen, el punt de sortida d'aquest viatge. Sembla impossible però he pedalat, juntament amb en Perico, durant 25 dies sense parar, només per agafar els trens per evitar la pluja. Finalment se'm fa estrany arribar a "casa" i pensar que no hauré de plantar la tenda, cuinar amb el fogonet, i l'endemà al matí no agafar la bici per continuar el viatge. Encara no m'hi he trobat però ja ho trobo a faltar. Només espero que això sigui el preludi d'altres viatges de "gran tonada" que han de venir.
Només em resta donar les gràcies a la VIDA per donar-nos a conéixer tantes coses com volguem i poguem, i a l'Orbea que mai em deixa tirat, i que si hi ha algun problema mecànic es deixa "operar" sense anestèsia. GRÀCIES NENES...!!!


riu Onyar a Girona
camí de St Jaume




campanar de Valls
paisatge penedesenc, al fons
Montserrat












Salut
pep

2 d’oct. 2014

DEL BÀLTIC AL MEDITERRÀNI - 3ra part: FRANÇA (1.063 km)

Comencem aquesta tercera part de la travessa europea per França, concretament per la capital d'Alsàcia, Strasburg, i l'acabarem al Mediterràni, a Sète. Dividiré la travessa per França en 4 parts: el Rin, el Doubs, la Saône i el Rhône.

El Rin (del 29 al 31 de juliol de 2014):
Strasburg
La part del Rin que travessa França ho fa bàsicament per l'Alsàcia, una zona que em va enamorar. El temps tornava a ser molt bo i aprofitàvem per visitar novament Strasburg ja que el dia anterior havia tornat a fer un xàfec espectacular. Es nota molt la influència germànica en l'arquitectura que es respira als carrers de la capital alsaciana, una de les més maques que hem visitat en tota la travessa: lluminosa, espaiosa, medieval, amb una catedral de somni i amb el riu que li dóna vida. Així és Strasburg, la barreja perfecte entre el gust refinat francès i el toc medieval germànic.
Ens costa una mica trobar les indicacions per poder sortir de la capital i quan ho fem en Perico es troba amb una roda punxada. En aquesta part el carril-bici ja no passa pel costat del riu sinó que s'ajusta més pels poblets de l'interior. Arribem a Colmar i ens emportem una de les sorpreses de tota la travessa, una ciutat petita plena de carrers medievals amb cases de mil colors, llum i plena de gent. Cada racó, cada carrer pel què passem ens hipnotitza. És genial!! Hem parat a comprar dinar a un súper i continuem acompanyats del sol de la tarda direcció S cap a Herrlisheim i Ruffach, on trobem un càmping municipal per passar la nit. Aprofitem que és dissabte per anar a fer una cervesa al bar del poble després de sopar. 
Colmar
Les muntanyes que delimiten l'Alsàcia amb el Rin, és a dir amb Alemanya, comencen a mostrar un paisatge ple de vinya que només vam trobar a la zona mitja del Rin a Alemanya. Els poblets en aquesta zona són una delícia. El riu va seguint el seu curs fins a Mulhouse, nosaltres decidim continuar per la ruta dels Vignobles d'Alsace  que ressegueix les vinyes pel peu de les muntanyes que separen l'Alsàcia de la regió veïna dels Vosgues. Arribem a Guebwiller i Cernay per carretereta excel.lent. Continua fent calor però els arbres ens resguarden dins els boscos espesos que anem trobant. Arribarem a Belfort per una carretera nacional amb força trànsit però que ens permetrà avançar quilòmetres de manera ràpida. El paisatge ja ha canviat i ja no té l'interès que tenia fa unes hores. L'Alsàcia ha quedat enrera.
Visitem el centre de Belfort amb la seva ciutadella i el lleó gegant escolpit a les roques que voregen la fortalesa. Esperem una mica que passi la calor i continuem ara ja pel canal del Rin al Rhône passant per una zona molt ben indicada i conservada. Arribem a la zona de Montbéliard, entrant en zona de le Doubs, un riu secundari al què li han sabut treure molt de suc. Arribem per canal a l'Isle- sur-le-Doubs, on passem la nit al càmping del poble.

Le Doubs (del 31 de juliol al 2 d'agost de 2014):
En aquesta regió ens trobem possiblement la zona francesa més ben indicada de tota la travessa. El Doubs s'ha convertit en un reclam turístic per a gent de fora i per als pròpis francesos. Ens comencem a donar conta que el riu està ple de gent que practica la pesca, inclús acampen a la vora del riu per poder pescar de nit. Per carril-bici arribem a Besançon, passant per Baume-les-dames. Besançon també ens sorprèn gratament, està insclosa dins el patrimoni mundial de la humanitat per la quantitat de restes romanes que s'hi han anat trobant. Aquí l'arquitectura ja no té res de medieval, les cases són fetes de pedra. Hi trobem la ciutadella enlairada al turó que presideix la ciutat. Quan arribem comença a ploure i ens hem d'aixoplugar en una porxada. Anem a buscar l'alberg i el vespre aprofitem per anar a escoltar un concert de flauta i arpa molt interessant. L'endemà aprofitem que el temps ens dóna una petita treva i visitem la ciutat de nou. El cel està molt tapat i ha plogut durant la nit, així que devant el dubte anem a buscar un tren que ens porti fins a Dole.
Besançon
El sol ha sortit per fi i Dole també es converteix en una sorpresa molt grata. S'està celebrant una triatló i ens quedem una estona animant als participants. L'estil arquitectònic és idèntic al què vam trobar a Besançon: construcció amb pedra grisàcia a l'estil romà, ben tallada i treballada. A Dole deixem ja la comarca i el riu Doubs per endinsar-nos al següent espai fluvial: la Saône.



La Saône (del 2 al 5 d'agost de 2014):
Arribem a la Saône per un canal molt ben indicat que ressegueix l'Eurovélo 6, que va a parar al Loire i a l'Atlàntic. La tarda però es mostra ben negre i amenaçadora, i gairebé a l'alçada de Saint-Jean-de-Losne ens agafa, de cop i volta, el pitjor xàfec de tota la travessa. Tot i endinsar-nos al bosc quedem completament molls. Són les 17h però els núvols fan que sembli molt més tard. La pluja intensa dura uns 45 minuts. Després el cel s'obre com si no hagués passat res i arribem a temps al càmping del poble. Tenim temps per posar a assecar les coses molles. Per sort les alforges han demostrat ser impermeables 100%. Gaudim d'una bona posta de sol i anem a buscar un lloc per sopar.
"càmping sauvage"
El ritme de la Saône anirà marcat per un canal amb carril-bici genial, normalment envoltat de vegetació que ens protegirà del sol al bo del migdia. L'endemà continuem avall cap a Serre, on parem a comprar una mica de menjar al súper. El cel torna a amenaçar però el ritme que portem juntament amb la direcció fan que només ens haguem de refugiar sota un arbre un sol cop. Arribem a Verdun-sur-le-Doubs on ens retrobem amb el Doubs, que va a parar al Saône. Arribem a Chalon-sur-Saône al vespre, just per fer una visita a la catedral i als seus carrers, que curiosament aquí agafen una barreja de pedra i estil mitjaval molt curiós. El càmping on ens allotgem és perfecte, a la vora del riu i amb servei de bar i wifi. Coneixem una parella de Nova Zelanda i la fem petar una estona. Molt trempats aquesta gent!!
Lyon
L'endemà, abans de continuar el rumb ciclista, passem pel Decathlon a buscar 4 cosetes. Ben aviat, amb el bon temps altre cop de cara, arribem al poble de Tournus, on fem una parada per visitar l'abadia de Saint Philibert, de l'época romànica tardana, i on es conserven uns mosaics de trencadís romans. El poblet amb els seus carrers mitjavals és un reclam turístic força concorregut. Continuem avall i arribem a Macôn, on aprofitem per comprar sopar. Aquella nit faríem "camping sauvage" com ens va dir un gerent d'hotel a le Doubs... Dormim en un camp al costat d'un ramat de vaques que ens guarden les bicicletes. Amanim el sopar amb un bon vi "Côtes du Rhône". Excel.lent!!
El dia següent ens llevem amb boira baixa que després d'esmorzar una mica va desapareixent. Anem a buscar el pont que ens ha de portar fins a Saint Didier i més endevant a Vilefranche-sur-Saône . Anem seguint el carril-bici ben traçat per terra endins fins a Trevoux i Neuville-sur-Saône. Ja som a tocar de Lyon i decidim entrar a la capital amb tren per no trobar les aglomeracions típiques de les grans urbes. Arribem a Lyon cap al migdia després de 10 minuts de tren.


Chalon-sur-Saône
El Rhône (del 5 al 10 d'agost de 2014):
A Lyon comença la 4ta part de la travessa de França ja que és on hi ha la confluència dels rius Saône i Rhône. La segona ciutat més gran d'aquest país ens sorprèn per la seva elegància i lluminositat. Fa una tarda calorosa. Passem per l'oficina de turisme i agafem alguns mapes de la ruta que ens espera. Ens han recomanat que també sortim de la ciutat amb tren. Estem visitant Lyon 2 horetes amb la bici. Realment és un lloc enorme...! La catedral està de reformes i no es pot visitar al complet però les seves parets queden prou ataronjades amb el sol de la tarda, fet que ja li fa justícia.
Fem cas de l'oficina de turisme i agafem un tren fins a Vienne, on disfrutem de la llum de la posta de sol, del reflex del riu i del seu castell enlairat a dalt el turó que presideix al poble. Anem a buscar un càmping que hi ha uns quilòmetres riu avall, concretament a Condrieu, on arribem pels pèls... Fem sopar a la porxada i deixem la dutxa per abans d'anar a dormir. L'endemà fa fresqueta i continuem amb el carril-bici, que passa just per la porta del càmping, en direcció Tournon-sur-Rhône, on fem una paradeta per visitar el castell mitjaval que hi trobem, a part de ser un lloc força turístic. El dia avança genial i el sol continua escalfant fent-nos adonar que estem a principis d'agost.
Dole
Continuem avançant pel carril que ressegueix el Rhône, que en aquest tram és força aborrit fins arribar a Valence. Entrem a la ciutat buscant l'oficina de turisme per preguntar per un càmping. Finalment ens deixem guiar pel quiosquer que hi ha a la plaça del centre. Seguim les seves indicacions fins a trobar el càmping una estona més tard. Avui estem cansats i el soroll dels cotxes ens molesten una mica. És el que té dormir en un càmping al costat d'una ciutat. El riu en aquesta zona es mostra ample i caudalós, i baixa amb una força considerable. El meu pneumàtic del darrera va perdent aire i he de canviar i arreglar càmera abans de sopar.
L'endemà continuem per carril-bici molt ben indicat cap a Beauchastel i la Voulte-sur-Rhône, on parem a esmorzar una mica. Aquí hi trobem un castell fabulós i el mercat ple de gent. Creuem el pont i saltem a l'altre banda de riu per continuar en direcció a Montélimar, que deixem enrera per arribar-nos a Viviers, un petit poblet amb un castell i una abadia on parem a fer un plàtan i a descansar les cames una estoneta. El noi de l'oficina de turisme es mostra molt atent i ens diu com podem fer per arribar al següent càmping, a Bourg-saint-Andéol. Arribem a una hora prudent que ens permet anar al súper a comprar sopar i cerveses, i a aprofitar per fer un bany a la piscina del càmping. Genial...
Aigues-Mortes
El dia següent el dia es torna a llevar calorós. Arribem a Pont-Saint-Esperit després d'una quilòmetres una mica monòtons però que passen per una zona molt rural que ens alegra la vista. El poble de Pont-Saint-Esperit ens agrada, es mostra com un poble pescador semi-decadent. Els edificis tenen la pintura mig caiguda però els porticons de fusta estan pintats de colors, donant-li un toc mig alegre. Continuem resseguint el riu avall de manera monòtona fins a Caderousse, on girem na l'esquerra per anar a fer una visita a la ciutat d'Orange, que ens ha recomanat tothom. Allí trobem molts vestigis de l'época romana amb la principal atracció del teatre romà més gran i ben conservat d'Europa. També visitem els seus carrers alegres, estrets però amb força comerços, i anem a parar a l'arc de triomf, molt diferent del què tenim a Roda de Barà.
El pont inacabat d'Avignon
El cel de la tarda es va mostrant cada cop més gris i aprofitem per anar a comprar el sopar. Després tornem enrera fins a Caderousse i seguim les indicacions en direcció a Roquemaure, on ens pensàvem que trobaríem un càmping, però ens veiem obligats a continuar direcció a Avignon i allotjar-nos a un càmping que hi ha a l'illa dels Papes, just abans d'entrar a la ciutat on hi ha la seu papal europea de l'edat mitja. L'endemà arribem a Avignon en menys d'una hora pel costat mateix del riu. Creuem per un dels ponts nous i de seguida veiem el famós "Pont d'Avignon" a mig acabar per un tema de desentesa de calers de l'época. Fem una bona visita a la ciutat, a la plaça major i al Palau dels Papes, seu papal mitjaval que gaudeix d'una arquitectura impressionant i omnipotent a la resta de la ciutat. Passem per l'oficina de turisme i recorrem les muralles que estroben en un estat envejable.
Arc de Triomf d'Orange

Continuem fent camí per l'altre vora del riu amb la calor enganxada al clatell i amb molt poques indicacions, fet que ens porta a fer uns quants quilòmetres per una carretera nacional plena de trànsit fins a Beaucaire, on arribem a l'hora de dinar. La calor a aquesta hora/zona és insoportable i busquem una bona ombra on poder menjar-nos l'entrepà. L'aigua dels bidons es calenta amb una rapidesa brutal. Ens costa una mica seguir el camí perquè no hi ha indicacions. Finalment decidim tirar per carretera ja que el canal del Rhône del què tant havíem sentit està encara per habilitar al trànsit de bicicletes. Arribem a Saint Gilles, on ens aturem a fer una cervesa i decidim la carretera que volem seguir per arribar a Aigues-Mortes. Decidim passar per carretera secundària cap a Génerac i Vauvert, on enganxem, per sort i desventura, amb una pista asfaltada amb indicadors de "via Rhôna" fins a Aigues-Mortes.
catedral de Maguelone
Arribem d'aquesta manera a tocar el Mediterràni després de gairebé 2.000 quilòmetres ciclant per vies fluvials europees. Olorem ja els plat de musclos que ens cruspirem aquell vespre. Anem a buscar un càmping però hem oblidat que estem a zona de costa en ple agost, i aquí són de *****... així que fem una volta per la bellesa emmurallada d'Aigues-Mortes i continuem cap a la Grande Mote, on ens dutxem a la platja. Cau la nit i trobem un restaurant per, com diria en Perico, "fer-nos un homenatge". I tant si ens el fem: una olla plena de musclos i unes patates fregides, tot regat d'una bona cervesa.


L'endemà en Perico decideix que ja ha assolit el seu objectiu i pedalem junts fins a Le Carnon. Aquí ens despedim, ell agafa direcció Montpellier i tren fins a casa. Han estat 22 dies pedalant junts per Europa. Tot un luxe de company i persona. Merci nano per la travessa, la companyia i la paciència...!!! Jo continuo sol resseguint la costa fins a la catedral de Maguelone, un petit paradís situat entre aiguamolls al costat del canal del Rhône i Villeneuve-les-Maguelone, on m'aturo a fer un cafè amb llet i una pasta. Continuo per carril bici i camins indicats fins a Mireval. Aquí l'arquitectura ja és diferent, els colors són molt més pastel i es respira aire de quietud. Arribo a Vic-la-Gardiole vorejant l'estany del mateix nom i segueixo per una llengua de mar amb un vent de cara que pot arribar a acabar amb la paciència amb molt poc temps. Deixo enrera Frontignan i m'endinso al polígon que hi ha a l'entrada de Sète. L'aire de cara m'ha cansat bastant i per la previsió que puc veure a una pantalla de l'estació de tren el temps no sembla que hagi de canviar.
S'han acabat ja les piles del GPS i la tarja de memòria de la càmera de fotos. Tot sembla indicar que he d'acabar aquí, a Sète. El cel es comença a ennuvolar i agafo un bitllet fins a Le Boulou, just a la frontera amb Catalunya. Estic cansat i no em ve de gust estar 2 dies pedalant amb vent de cara per la zona de Perpignan, que d'altra banda no em diu massa cosa. Arribo a Le Boulou i salto fins a Figueres amb un altre tren.


Strasburg

Colmar



Besançon










Confluència de la Saône i el Rhône a Lyon

Tournon-sur Saône


teatre romà d'Orange



mar Mediterràni a la Grand Motte







Salut
pep

10 de set. 2014

DEL BÀLTIC AL MEDITERRÀNI - 2na part: ALEMANYA (1.066 km)

plaça de la catedral de Lübeck
Entràvem a Alemanya per Puttgarden, un dit de terra que sembla que es vulgui allargar fins a la veïna Dinamarca, però que les tribus germàniques van decidir que es quedaria a formar part del món romà centro-europeu. Xoca veure la diferència que trobem entre Dinamarca i Alemanya en tan sols uns quilòmetres de separació. La primera que trobem és en el menjar, i la segona en la cervesa...!! Dormim al càmping que hi ha a la sortida mateix de l'estació del ferry. Allí ens avituallem de bo de bo.
El país germànic el podríem dividir en 3 parts ben marcades: nord d'Alemanya, el Rin i el Baix Rin.
viatjant...

Nord d'Alemanya (del 20 al 24 de juliol de 2014):
comencem el nord del país vorejant una trocet del litoral Bàltic fins que ens endinsem a Lübeck, la primera ciutat germànica, que ens rep amb les seves torres medievals i el seu ajuntament barroc. Aquí l'arquitectura ja és diferent de la nòrdica danesa. Les teulades són de llautó que amb el temps agafa un solor turquesa molt característic, i que es deixa veure en la majoria de campanars d'esglésies i catedrals.
Bàltic abans d'arribar a Lübeck
Una de les coses que ens xoca més és la météo que ens persegueix. Fa una calor que no agobia però que ho fa tot molt més pesat. La gent aprofita per remullar els peus a les fonts centrals de les ciutats. De Lübeck continuem barrejant els tracks que havia fet prèviament a casa i els cartells blancs i verds que indiquen com arribar a la majoria de pobles per vies secundàries i carrils-bici. D'aquesta manera arribem a Ahrensburg, on anem a petar a un càmping privat enmig d'una zona boscosa preciosa. Aquell vespre no hi ha dutxa però sí un bany fresc al llac que hi ha al costat mateix del càmping. Ben remullats gaudim d'una posta de sol regada amb una cervesa. Genial!!
Neustadt in Holstein
Arribem a Hamburg per carril-bici. Un dels bisos "allen" que soporta el porta-paquets cedeix i hem de fer parada per arreglar-ho. A part d'això i de dues punxades d'en Perico no ens ha passat res més, que ja és molt demanar amb els quilòmetres que portem. Passem el matí visitant una de les ciutats més grans d'Alemanya. Els seus canals, els edificis de totxo vermell, la plaça de l'ajuntamentla i la llum cristalina que hi trobem ens captiven. Ens asseiem al costat del llac i fem una cervesa per adobar-ho.
Degut a la monotonia del paisatge, al fet que la majoria de carrils-bici van enganxats a la carretera, i que tenim ganes d'arribar a la zona del Rin, fan que ens dirigim a l'estació de tren per arribar-nos a Münster.
Rin
D'aquesta manera aprofitarem més el temps en zones que potser valen més la pena a nivell turístic. Arribem a Münster i fem una bona volta per trobar allotjament. Acabem a l'alberg de juventut on ens cobren un bon preu per passar una nit. És diumenge i està tot tancat, així que acabem sopant en un kebab. Després, per la nostra sorpresa, ens trobem amb un concert al parc que hi ha devant mateix de l'alberg. Passem una bona vetllada acompanyada de bona cervesa de la regió.
L'endemà al matí aprofitem per fer una visita a la ciutat. Quedem sorpresos. El casc antic, de caire medieval germànic, està molt ben conservat i la catedral és preciosa, blanca immaculada i amb un claustre gòtic que invita a la meditació. Hi ha una plaça dedicada a Picasso...!!
canals d'Hamburg
La ciutat gaudeix d'una de les universitats més prestigioses del país i el castell renaixentista acull els estudiants que s'hi volen graduar. Seguim el nostre camí encara barrejant tracks i senyals. Anem buscant una ruta que en principi hauria d'estar marcada. Fem cap a una botiga de bicicletes per preguntar i coneixem al Ulrich, que ens redirigeix per agafar el canal de Dortmund-Essen fins a trobar el Rin. Nosaltres li agraïm l'ajuda i ens deixem portar per les seves indicacions. Continuarem en contacte, paiu...! (que no sé com es diu en alemany).
Nord d'Alemanya
Trobem el canal a l'alçada de Senden. Al principi estem contents d'haver trobat aquesta via per poder arribar al Rin, creient que farem via. Ben aviat però ens adonarem que la zona està minada d'indústria i de centrals nuclears (passem pel costat de 3 en pocs quilòmetres), i que el seu recorregut és molt complicat, entrant i sortint del canal per fer unes voltes que no tenen ni cap ni peus. En aquest tram trobem els primers núvols de tota la travessa. Portem ja uns 10 dies de sol al nord d'Europa, cosa inusual encara que estiguem al mes de juliol. Fem nit a un càmping petit però amb bones instal.lacions i l'endemà continuem amb amenaça de pluges de cara al migdia. Arribem a la zona d'Essen i comencen a caure les primeres gotes. Ja estem molt aprop del Rin, així que decidim agafar un tren fins a Düsseldorf, on la pluja sembla que ha donat una treva.
canal de Dortmund-Essen
castell-universitat de Münster








El Rin (del 24 al 27 de juliol de 2014):
plaça de l'ajuntament de Bonn
Tenim ganes de tornar a trobar-nos amb el paisatge fluvial, així que fem una visita ràpida a la ciutat de Düsseldorf i un cop davant de la immensitat del Rin comencem a pedalar en direcció S. Ben aviat ens trobem amb una infraestructura força diferent de la què hem anat seguint fins ara. Aquí tot està molt més ben indicat que al nord del país. Es nota que hi passa una via d'importància cabdal, que ja en temps dels romans feia de frontera natural. Arribem a la zona de Leverkusen, passem pel costat de l'empresa Bayern i decidim anar a un càmping de les afores, a Dünnwald, en ple bosc. Hi ha molta humitat però tenim un bar a la vora per poder fer la cerveseta de rigor, com cada vespre.
Continuem seguint el Rin fins a la capital alemana de l'era medieval, Köln, i ens adonem de perquè era un dels llocs més importants de peregrinació del país: la catedral d'estil romànic tardà germànic mostra tota el seu esplendor envoltada de formiguetes que no paren de visitar-la. La boira que ens hem trobat al matí va marxant a mesura que avança el dia.
catedral de Köln
Acabem de fer una volta pel centre de la ciutat i anem a buscar el riu. Passem pel costat de les barques que fan el recorregut fluvial i que estan plenes de gent que fa cua per pujar-hi. Sortim de la zona industrial i anem enfilant riu amunt fins a Bonn, antiga capital de l'Alemanya occidental. Fem una visita a la plaça de l'ajuntament. Està ple de gent, es nota que estem en ple estiu en una via de gran afluència.
Continuem pel carril-bici que ressegueix el riu fins a trobar un càmping a la vora mateix d'aquest. Provem una nova cervesa de la zona que, com sempre, és excel.lent. La segënt parada la realitzarem a la ciutat de Koblenz, on el Rin rep l'afluència del Mosel, un altre gran riu que prové de terres franceses, més concretament de la zona de Nancy, uns quants centenars de quilòmetres més al sud. La diferència de color dels dos rius quan s'ajunten a Koblenz és molt singular: el Mosel apareix força cristalí mentre que el Rin esdevé d'un to marronós.
Ens deleitem amb la ciutat de Koblenz, els seus raconets, places, però no aguantem massa estona el formiguer de gent que hi trobem. Així que aviat tornem a la nostra montura i continuem riu avall. A partir d'aquí el riu ens depara la seva regió més romàntica, trobant castells a banda i banda del riu i poblets que els custodien amb els seus carrers estrets i engalanats de colors cridaners però elegants. Ens separem durant uns quilòmetres. Cadascú ho ha de disfrutar a la seva manera... A mi personalment és una zona que em captiva i em fascina.
castell de St Goar
La conservació dels castells i els poblets que anem deixant enrera són un autèntic regla per als sentits.
Passem el meandre de Loreley, conegut per la llegenda de la jove que se suicidà per causes amoroses i convertida en sirena feia naufragar els navegants que passaven per aquest tram del Rin amb el seu cant encisador. Anem tirant riu amunt. Passem per poblets com Overwessel, St Goar, Bacharach i Bingen fins arribar a Mainz. Aquí el Rin surt del terreny de meandres en que es veu encaixonat en els últims 2 dies i torna a la seva amplada normal.





El Baix Rin (del 27 al 28 de juliol de 2014):
Mainz
Després de visitar la zona del centre de Mainz i de comprar una mica de menjar per fer el sopar ens mirem el mapa que portem de la zona. Ens ve de gust una mica de canvi i posem els ulls a una carretera secundària de l'interior que porta cap a les muntanyes. Ja fa molts dies que no en veiem d'aprop. Així doncs agafem el tren a Mainz en direcció a Alzey on posem peu a terra. D'aquí tenim uns quants quilòmetres fins al càmping més proper però ens ve de gust fer una mica de desnivell després de tants quilòmetres de recorregut comletament pla. El què no ens esperàvem és que fariem rampes del 18 i el 20%...!!! Passem per poblets com Offenheim, Oberwiesen o Kriegsfeld abans d'arribar al càmping de Donnersberg, on ens trobem amb uns aiguats espectaculars. Parlant amb els gerents ens diuen que feia uns 40 anys que no plovia tant.
cases medievals a Gerbach
Aquella nit ens entra aigua a la tenda, menys mal que ens van deixar sopar a la porxada... Ens llevem l'endemà amb el cel amenaçador com el dia anterior. La previsió va a pitjor, així que decidim pedalar fins a Kaiserslautern, una ciutat que no ens desperta gens l'interès. Aquí comença ja a ploure i agafem un segon tren fins a Wörth am Rhein, des d'on arribem pedalant fins a Karlsruhe. Anem a buscar l'alberg i fem una volta per la ciutat aprofitant que ha parat de ploure, llástima que la major part del centre està en obres i no podem disfrutar aquesta ciutat com es mereix.
Consultem la météo i continua donant pluja un dia més, així que aprofitem l'endemà al matí per anar algunes compres d'urgència per a la tenda i a mirar horaris de tren fins a Strasburg. Aquí acaba la nostra travessa per terres alemanyes i continua per terres franceses.

Andernach
intersecció Mosel/Rhein a Koblenz


detall de Bacharach



centre de Karlsruhe











centre de Münster
El Rin al seu pas per Düsseldorf


llac a Münster
Leverkussen...??
llac a Ahrensburg
llac al centre d'Hamburg



Salut
pep