29 de set. 2022

PUIG DES BOIXOS - 626 m

cim des puig de Boixos
Segona excursió per Mallorca, en aquest cas a la serra de Tramuntana, zona de Valldemossa. Aparco en una zona habilitada pujant a Valldemossa a l'esquerra, al camí de son Matge. Començo a caminar havent de creuar una porta. El bosc de roure, alzina i carrasca és completament net de sotabosc i per tant és un plaer caminar-hi. A la primera cruïlla enfilo ja de valent a l'esquerra. Hem de pensar que la majoria de senderons que trobarem a l'illa no tenen indicacions, per tant haurem d'anar molt al tanto o portar un bon mapa per no confondre'ns d'itinerari. Jo vaig tranquil amb l'aplicació de mòbil "Maps.Me", totalment recomanable.
pas des Ganxo
Passo per sota la balma de son Matge, seguint fites de pedra i corriols que es difominen entre el fullatge. Aquesta zona, com molta part de la serra de Tramuntana, va ser molt propícia per a la producció de carbó vegetal. És per això que aniré trobant carboneres cada pocs metres. Les últimes ventades i oratges han fet caure molts arbres que jauen, talment adormits, enmig del camí. Hauré d'anar buscant la millor manera per continuar endevant. Arribo al pas des Ganxo, on trobo un tram de corriol que s'enfila fent giragonces empedrades, bon exemple d'enginyeria anciana. Em sento acompanyat per unes quantes cabres que m'observen i em defugen. Em torno a quedar en solitud.
aljub de Perico Barbut
Més amunt arribo a una zona més planera. Sóc al bosc d'en Gotzo. Aquí trobem un marge amb una amplada espectacular que va resseguint la corba de la muntanya. El salto i faig cap al refugi-aljub de Perico Barbut, on es pot veure com es recollia l'aigua en una marmita feta de pedra. A partir d'aquí només haurem d'agafar la pista amunt fins arribar al cim d'aquest turó amb fantàstiques vistes cap a la costa de Palma i l'E de l'illa. També puc divisar es puig de Galatzó i la vall d'Esporles. Cap al N tota la serra de Tramuntana i les muntanyes que rodegen la vall d'Orient i Bunyola.
camí des Caragol
Torno fins a l'aljub i ara continuo per la pista que devalla en direcció NE. torno a rebre la visita inesperada d'unes cabres que em tornen a defugir. Segueixo la pista fins a una fita, que a mà esquerra, em durà per corriol fins al coll d'en Guardià, on tornem a trobar el marge que separa les vessants de la muntanya. Continuem seguint fites fins que retornem al bosc d'en Gotzo. Des d'aquí aniré a buscar l'antic camí, tapat pels arbres caiguts, que s'anomena des Caragol, i que ens retornarà al punt de sortida per un senderó empedrat espectacular. Acabo la caminada amb una breu visita a uns escaladors que es barallen amb la pedra de la balma de son Matge.