5 de febr. 2018

PORTS DE LES DOLOMITES

A l'estada a les Dolomites de l'estiu de 2016 vam aprofitar per realitzar algunes de les ascencions en bicicleta de carretera més mítiques de tots els Alps. No cal dir que si el temps acompanya les vistes, la geografia i l'ambient estan assegurats. Les Dolomites, la zona dels Alps italians que es situen a cavall d'Itàlia i Àustria, ofereix una geografia excepcional per a qualsevol activitat de muntanya, ja sigui en bicicleta o a peu. Les valls estan separades per ports d'una enorme bellesa, i així ens podem "afartar" de km d'asfalt i pics rocallosos que semblen no tenir límit.
Nosaltres vàrem realitzar diferents rutes d'aquestes dues modalitats en diferents valls. Així doncs vam entrar per la part N cap a les 3 Cime de Lavaredo, des d'on descendiem cap a Cortina d'Ampezzo. La pluja va començar a fer acte de presència quan arribàvem a la zona de Canazei, que ens va sorprendre per la quantitat de turistes. Vam preferir tirar cap a Caprile, on vam trobar un ambient més calmat i d'acord amb el què nosaltres busquem. La pizza de sopar, al costat del forn de llenya va ser insuperable.
L'endemà el dia s'aixeca radiant i decidim pujar fins a Selva di Cadore on deixarem la furgoneta. Des d'allí són uns 10,5 km de pujada non-stop per ascendir el primer dels colls, el port de Giau. A la part de dalt ens vam trobar amb molta boira, però per sort no ens va molestar per a la baixada. En aquella ocasió vam poder gaudir de la xerrada amb un home local que feia foc a una de les barraques que hi ha al costat de la carretera, realment una molt bona estona que ens va fer oblidar gairebé per complet l'ascenció al port de Giau.

Segon port de les Dolomites: la Marmolada o paso Fedaia. Volia aprofitar la tarda ja que el dia era bo i anava aguantant amb núvols però sense pluja. Així doncs vaig decidir encarar l'ascenció al port de la Marmolada, el més alt de les Dolomites, des del mateix Caprile. Val a dir que ja portava l'ascenció al port de Giau al matí i les cames, tot i que estaven animades, em van començar a mostrar la cara més dura del ciclisme quan arribava a la recta de 3 km de l'11%...!!! Finalment, després de les dures corves finals vaig arribar al senyal de coll. Aquell dia no vaig poder gaudir de les vistes del cim de la Marmolada ja que els núvols n'entervolien la visió. La baixada seria més que ràpida...

Tercera ruta de colls dolomítics: la Ronda Sella. Senzillament espectacular bellesa d'asfalt i naturalesa salvatge, en la que recorrerem els ports de Campolongo, Pordoi, Sella i Gardena. Una ruta d'uns 50 km i 1.700 m+ que prefereixo no descriure, senzillament és la volta reina de les Dolomites amb tots els "ets i uts".  Nosaltres la realitzem en el sentit de les agulles del rellotge des de Corvara in Badia, Arabba, Sella i Gardena. La météo ens va acompanyar en tot el dia i només vam poder gaudir al màxim. Només us deixaré amb algunes fotografies perquè la gaudiu.