19 de juny 2013

CREU DE SANTOS - VALL DE CARDÓ

Ens trobem amb en Portu i la Núria a Reus. Agafem un sol cotxe i ens dirigim a Rasquera, on parem a esmorzar una mica, i fins al balneari de Cardó, enclavat entre muntanyes i serralades espectaculars, que van servir per construir-hi nombroses ermites. Crec que és la vall que concentra major nombre d'ermites de totes les valls i serres que conec, senzillament espectacular.
ermita de St Onofre
Comencem a caminar des del balneari agafant la pista de Tivenys. No portem cap plànol de la zona, només el GPS, així que anem tirant "sobre la marxa" fins que una fita ben grossa i un senderó a l'esquerra de la pista ens fan aturar. No tenim cap dubte i deixem la pista per agafar el senderó que es veu força net. Anem pujant en direcció a l'ermita de St Onofre, ja per damunt dels 600 m d'alçada. Tornem enrera pel mateix senderó fins a una cruïlla. Ens tornem a mirar i continuem sense cap dubte. Encarem senderó amunt fins arribar a la cova dels Porcs. Aquí trobem ja un indicador metàl.lic de la Unió Excursionista Catalunya que ens orienta dintre un bosc d'alzina i pi blanc que ens ha deixat maravellats.
Continuem amunt en direcció a la Creu de Santos, on arribarem després de superar una espectacular cinglera. De sobte sortim del bosc de fades i ens trobem ja per damunt dels 900 m d'alçada, amb el mar i tota la vall de l'Ebre devant nostre, un espectacle visual per al nostre cervell. Llàstima de la bruma que no deixa veure-hi clar del tot. El Montcaro es mostra altiu i només ens mostra la seva part més elevada, la resta s'amaga dintre la boira humida creada per la humitat de l'aigua fluvial.
Arribem a la Creu, el punt més alt de la Ribera d'Ebre, a 942 m d'alçada, des d'on disfrutem de les vistes panoràmiques que hi tenim: des del Delta i la conca de l'Ebre, passant pels Ports de Beseit, serres de Cavalls i Pàndols, Prades, Montsant, Montmell i Montagut, fins al pre-Pirineu i el Pirineu en un dia clar. Llàstima que avui no ho està prou.... grrrrr!!!
Ens hem trobat una parella que portàven un plànol de la vall, al què he fet una foto. Gràcies a aquesta ens hem anat guiant a la baixada, que hem volgut realitzar per la Cassola del Diable i l'ermita de St Josep, on hem trobat aigua a la font, menys mal perquè la calor ja comença a ofegar al fons de les barrancades. En aquesta part de la vall també trobem multitud de Teixos, d'aquí que trobem alguna font que porti aquest nom. D'aquí hem arribat al balneari després de recórre 9 km i passar una jornada plena d'espectacle i sorpreses molt agradables. En Portu i jo ens hem arribat a l'ermita de St Simeó, més coneguda com a ermita de la Columna per raons òbvies, i de recomanable excursió per la seva bellesa, tan geogràfica com arquitectònica.