9 d’ag. 2011

VOLTA A EIVISSA EN BICICLETA

camí del pla de Corona
Principis de Juliol. He començat vacances fa uns dies i ja fa un temps que preparo la volta a Eivissa en solitari, en tinc moltes ganes, Eivissa és com una segona casa per mi.
La idea principal d'aquest viatge és unir les torres de guaita que hi ha a s'illa,i que daten dels segles XVI-XVIII, i que servien per controlar l'entrada de naus pirates, fent així un recorregut circular que permet anar parant a les diferents cales que trobarem pel camí. La volta la vaig fer en 3 dies, però val la pena passar-hi més temps. Jo ja hi havia estat vàries vegades i per tant ja em coneixia la major part de les cales, així que ho vaig escurçar. Per mi l'ideal serien 6 dies, inclús fent alguna incurssió cap al centre de l'illa, Sta Gertrudis per exemple, on fan uns "montaditos" genials. Les distàncies no són llargues i les carreteres i pistes asfaltades són molt ciclables.
bestiar a St Mateu
Per dormir podem aprofitar els càmpings que anirem trobant pel camí o senzillament sota "l'hotel de les mil estrelles" si portem un saquet de dormir i la previsió de la météo ha de ser bona.
A continuació descriure a grans trets la ruta sencera, sense aturar-me massa en els detalls, ja que aquests els heu d'anar trobant vosaltres mateixos en el vostre camí.
ÀNIMS !!!
Surto el dia 15 al matí d'Alcover cap a Reus amb la bicicleta per agafar el tren a Barcelona, on embarco a les 9.30h. Arribo al port d'Eivissa sobre les 18h després d'un dia a bord una mica, bastant aborrit. Sort de la música!
es Pou des Lleó
Començo la volta des del mateix port, sortint l'últim del vaixell i dirigint-me cap al centre de la ciutat, al passeig Bara de Rei, des d'on continuo en direcció S cap a la platja d'en Bossa, on passo dels txiringuitos amb música dance i segueixo cap a ses Salines, la platja des Cavallet i la torre de ses Portes. Aquesta torre està al vèrtex més sud de s'illa, tocant a la reserva natural dels Freus, a mig camí d'Eivissa i Formentera.
Ses Salines
Torno enrera cap a les Salines i St Jordi, on aprofito per comprar una mica de menjar, fruita i beure. Continuo en direcció a sa Caleta, on trobem les restes d'un poblat fenici del s.VII a.C. Segueixo cap a la cala des Jondal on no m'aturo i continuo en direcció es Torrent i Porroig fins arribar a una carretera secundària, on agafo pista fins anar a parar a la carretera des Cubells i cala d'Hort. Abans d'arribar-hi, però, agafo pista a l'esquerra per arribar-me al mirador des Vedrà, just a sota la segona torre de guaita, la des Savinar, on m'enfilo pel senderó per arribar-hi en 10 minuts. La vista és de les maques de s'illa, no tinc paraules!
Continuo en direcció a cala d'Hort, però abans d'arribar-hi giro a la dreta en direcció a cala Vedella, abans d'arribar-hi, però, paro a fer una visita a la vila Púnico-Romana del s.V a.C - VII d.C.
torre de ses Portes
Arribo a cala Vedella i continuo per pista asfaltada en direcció a cala Molí, des d'on continuo per carrers d'urbanitzacions i pistes asfaltades fins a cala Tarida, cala Comte i cala Bassa, des d'on hi ha una de les millors postes de sol de s'illa. D'aquí segueixo cap a St Antoni, la segona població més gran de s'illa, pel port des Torrent i la cala de Bou.
camí des Canar a sta Eulària
Des de St Antoni vaig, ara en pujada per carretera, en direcció a cala Salada, des d'on continuo pujant en direcció a Sta Agnès, passant pel pla de Corona, on trobarem unes bones vistes i paisatges interiors molt guapos. De Sta Agnès continuo en direcció a St Mateu per carretera i d'aquí en direcció a es Portitxol i el residencial s'illa Blanca, fins arribar per pista a na Xamena, on gaudim d'unes vistes excel.lents, amb uns bons penyasegats. Baixo al port de St Miquel, abans però ens podem arribar a la torre des Molar que ens queda a l'esquerra per pista sorrenca. Pujo i baixo a la cala de Benirràs, on val la pena fer una aturada i gaudir de la natura eivissenca. De Benirràs vaig a buscar la pista que em portarà a cala Xarraca, i des d'allí, per carretera fins a cala Portinatx.
vila Púnico-Romana de sa Caleta
Des d'aquí continuo en direcció SE per pista asfaltada i en pujada cap a St Joan de Labritja, passant per la cala d'en Serra, on trobarem una estructura hotelera inacabada. De St Joan continuo per carretera, encara en pujada fins al coll de st Joan i baixo cap St Vicent de sa Cala, on m'aturo a veure l'esglèsia. Continuo per la carretera en direcció a cala St Vicent, però abans faig una visita al santuari Púnic des Cuieram. Continuo en pujada per carretera en direcció a St Carlos, abans però em desvio per anar fins a sa cala des Pou des Lleó i la torre d'en Valls, des d'on hi ha una vista excel.lent de l'illa de Tagomago.
molí característic de s'illa
Des Pou des Lleó continuo en direcció a cala Mastella, seguint indicadors de bicicleta. D'aquí pujo per pista asfaltada en direcció a St Carlos, però abans d'arribar-hi agafo direcció es Canar per pista asfaltada. Aquí podem aprofitar per visitar els dos mercats més importants de s'illa: Las Dalias, que obra cada vespre-nit, i el mercat de Punta Arabí, que obre els dimecres tot el dia.
Eivissa
Continuo cap a Sta Eulària des Riu, primer per pista i després per carretera. En aquesta població és molt recomanable fer una visita al puig de Missa, on veurem com era el poble antigament i com la gent es reunia al voltant de les voltes que inicien l'esglèsia per fer-la petar de tant en tant. També hi tenim una bona panoràmica de sta Eulària. Creuo el poble i continuo en direcció a cala Llonga, però abans d'arribar-hi agafo un encreuament a la dreta per carretera sense senyalitzar en direcció a Eivissa. Uns km més enllà agafo pista asfaltada a l'esquerra que em porta de dret a la carretera de cala Llonga a Jesús. Visito l'església i continuo en direcció a cap Martinet, on val la pena aturar-s'hi una estona. D'aquí giro a la dreta fins a cala Talamanca, des d'on ja es veu el port d'Eivissa, i on gaudirem d'una bona vista si hi arribem de cara al vespre. Els colors que es posen sobre la ciutat i la decoració lumínica dels seus carrers fan una barreja colorística exquisita.
posta de sol a Benirràs
No em queda res més per explicar, de moment, només dir-vos que us animeu, agafeu un planell i traceu la ruta que us he descrit, o baixeu el track pel GPS, i a gaudir de s'illa...!!! Molta sort.