4 d’abr. 2016

ST SALVADOR DEL BOSC (I LES 100 VOLTES...)

pas posterior de l'ermita de St Salvador
Decidits a fer una caminada per la zona del castell i la col.legiata de Mur, topem amb una cursa de rally de 4x4... Després de dormir al costat mateix del castell amb una nit ben estelada decidim canviar la pols dels camins d'aquesta zona per la vall de Barcedana. Ens deixem recomanar i triem destí a l'ermita de St Salvador del Bosc que ja teniem a les retines de feia temps. Així que agafem la carretera que puja a Llimiana i just en un revolt a dretes agafem la pista que recórrer tota la vall pel marge dret. Anirem seguint indicadors a l'ermita i la Cova Negre per la pista accessible amb vehicle fins a una bifurcació de pistes amb indicador. Podem continuar 1 km més fins que s'acaba la pista i hem de deixar el vehicle i on trobem una imatge de St Salvador en una columna de pedra.
sender de les 100 voltes
Comencem aquí la caminada que ens portarà a l'ermita de St Salvador del Bosc pel senderó de les 100 voltes (efectivament contades i certes) que ens ajudarà a superar un desnivell d'uns 700 metres en poc més de 3 km verticals. Val a destacar el gran treball d'enginyeria que es va realitzar en aquest sender, que compta amb nombrosos marges de pedra seca per poder aguantar el propi camí.
vistes a la conca de Tremp
Val a dir que l'ermita està força malmesa i s'hi troben restes de peregrinacions demanant algun tipus d'ajuda al sant. Aquesta ermita d'origen romànic està arrebossada blanca, deslluïnt el seu origen. Sota l'ermita trobem un refugi de pedra restaurat però molt rústic. Tot i així convida a fer nit en alguna ocasió per poder avistar estels i contemplar la posta de sol, que des d'aquesta alçada (1.216 m) ha de ser magnífica.
El punt fort de l'excursió és la visibilitat que es té. En un dia clar es poden albirar des de la serra de Guara fins a les muntanyes d'Andorra, passant per part del Pirineu Aragonès i Català. Un espectacle total!! Si continuem pel senderó que segueix al darrera l'ermita faríem cap a la pista de la Portella Blanca, únic pas del Montsec de Rúbies cap al poblet abandonat del mateix nom. La tornada la realitzem pel mateix sender de pujada.