9 d’oct. 2014

PORT DE BALÈS

tram de ziga-zagues
Dissabte tarda ens vam mudar a Bagnères de Luchon, on ens allotjàvem en un hotel d'època, imagino que dels què es van posar de moda amb les termes. Diumenge matí en Pito ha quedat amb uns amics de Vielha que ens acompanyaran a fer la volta pel coll de Balès. Un cop esmorzats ens veiem obligats a posar-nos els paravents, fa una humitat terrible i l'aire és considerablement fresquet. Baixem per la D125 recorrent la vall que vam pujar el dia anterior amb vehicle. Creuem Marignac i continuem fins a Siradan on parem a treure'ns una mica de roba. El sol ja pica de valent i a partir d'ara comença el festival de pujada. Em quedo enrera, sembla que la gent tingui pressa per arribar a dalt.... Bé, jo al meu ritme, com sempre.
chateau de la baronia de Soule, s. XI
A Mauléon-Barousse m'esperen en Saits i en Martí. Merci nanos perquè no porto "manxa". En Saits va tirant i em quedo amb en Martí, amb qui faré la pujada més endavant  més enrera. A partir d'aquesta població ja hi trobem els cartells amb quilometratge i desnivells. Ens queden per davant 1.200 m de desnivell amb una vintena de quilòmetres, és a dir que ens ho haurem d'agafar amb calma. Després d'observar el "chateau" del s.XI de la baronia de Soule engeguem la marxa per la D925, que va recorrent la vall del riu Ourse. El bosc de faig i roure queda envoltat d'estimballs granítics que li confien una magnificiència màgica, molt semblant a la vall de Castellfollit, a Poblet.
Al final cadascú ha agafat el seu ritme. Les fotos i la paciència han fet que ens anéssim separant. Ens trobem amb en Martí a la cabana-refugi de Saubette, un indret idílic enmig de la vall. Em menjo un plàtan i comencen a caure quatre gotes mal comptades. El cel ja fa una estona que està molt gris i no té pinta de millorar. Continuem amunt per una zona de ziga-zagues espectaculars. Ja hi comença a haver pintades al terra per envalentonar als ciclistes professionals que hi pugen. Les gotes de pluja ara ja comencen a caure amb menys espai de temps, però l'esforç fa que no les notem.
últims 2 km del port de Balès
Arribem al cartell dels 3 últims km i el pendent ja suavitza. Ens animem mútuament mentre l'aigua comença a caure amb més ganes i força. Paro a fer una última fotografia abans d'arribar a dalt al port. La pluja ja és una mica molesta però ja estem mullats. Només ens queda arribar al coll i enfundar-nos la roba que portem. en Saits ens espera assegut al coll. Fa uns 10 minuts que ha arribat. La resta ja fa una estona que han tirat avall. El temps continua insistint amb l'aigua i comencem el descens amb tota la prudència que tenim. Entre la pluja i els esquitxos de les rodes acabem ben molls. De cop i volta la pluja desapareix quan arribem a Bourg-d'Oueil i un sol tímid treu el cap. No crec que ens assequem amb el què queda de baixada però almenys no anirem tan molestos.
Arribem a l'encreuament amb la carretera que, a la dreta, puja cap al coll de Peyresourde. Ho deixem per una altra ocasió i continuem avall fins arribar a Bagnères de Luchon de nou. Aprofitem que l'hostal ens ha guardat les motxilles per assecar-nos i canviar-nos de roba, cosa que s'agraeix. Ens trobem amb la resta del grup i anem tirant cap a Vielha, on dinarem. En total hauran sortit uns 65 km i uns 1200 m de desnivell positiu amb tan sols un coll de muntanya. La gràfica esgarrifa...