8 d’oct. 2014

COLS D'ASPIN, VAL LOURON I HORQUETTE D'ANCIZANE

Comencem la tercera diada de bicicleta per l'Haute Pirinées sortint des del poble de Campan, on trobem les finestres plenes de ninots fets de draps i roba. Agafem la carretera D935 en direcció a Ste. Marie de Campan i al coll d'Aspin sempre en lleugera pujada. Per aquesta banda el coll d'Aspin es deixa fer molt bé, amb una mitja de rampes del 6%. Arribem al coll i ens trobem una gentada de por que es fa fotos amb unes vaques encuriosides per l'eina que portem sota les cames. Mentre pujàvem el coll ens hem creuat amb una gent d'Holanda que estan ciclant per aquestes terres durant 3 dies per una causa solidària. Dóna gust veure que hi ha gent que encara pedala per bones causes.
primeres rampes a
Val Louron
Continuem amb la forta i llarga baixada cap a Arreau, on abans d'arribar-hi em dono conta que he perdut la "manxa" amb algun dels sotracs de l'asfalt. A Arreau ens trobem amb una concentració de cotxes d'época. Caram que en són de bonics... Disfrutem creuant aquesta població, és molt agradable amb el temps i la temperatura que fa, i continuem cap a la Val Louron per la D618. Passem La Prade, un llogarret preciós. Aquesta vall em sorprèn moltíssim. La carretera va pujant molt suau passant per Bordères-Louron, Avajan, on deixem a l'esquerra la carretera que puja al col de Peyresourde i la vall de Bagnères de Luchon, i Adervielle abans de passar per Genós, un poblet a la vora del llac de Gemós-Laudervielle, i on trobem les restes d'una antiga fortalesa. El lloc és preciós i el temps espectacular.
Aquí continuem per la D25 que arranca de manera bestial cap a la dreta de la població amb una rampa inicial del 13% (pintades de 9N Volem Votar, espectacular!!). A partir d'aquí ens espera una pujada, que em sorprèn en tots els aspectes: duresa, espectacularitat i bellesa ciclista. Anem trobant cartells durant tota l'ascenció, entre els quals tenim 2 km amb una mitjana de pendent del 10%...!!! Bona suada per arribar a la part superior del coll de Val Louron-Azet amb una de les millors vistes que he tingut mai amb la bicicleta de carretera. Senzillament espectacular. Els 10 revolts de la carretera són de película i l'ambient és immens, únic, almenys per mi, tot i no ser un dels colls més benerats ciclísticament parlant.
Comencem el descens on superem velocitats força altes rondant els 75-80 km/h fins a St Lary Soulan, passant pels poblets de Azet i Estensan. Parem a fer un entrepà i a agafar forces per l'últim coll del dia. Portem ja uns 1.800 m acumulats en 75 km, així que ja ens podem preparar. Sortim de St Lary després de l'hora del cafè amb una calor intensa. Baixem per la nacional D929 fins a Guchen, on comença la carretera de l'Horquette. Parem a la font a agafar aigua i a agafar aire. Posem el plat petit i "fot-li amunt" que no ha estat res... Les primeres rampes es deixen fer i el desnivell no supera el 7%. Tot i així va pujant de nivell i els cartells que anem trobant ja marcaran una mitja del 8%. La sort és que la carretera s'endinsa a un bosc espès que s'agraeix. No trobem ni una ànima, i estem a dissabte...!!! Perfecte. Els meus companys arriben una mica abans que jo, com sempre, cadascú al seu ritme i a fer les fotos que li vingui de gust.
Arribem al coll. Bones vistes i una mica de fresca. Foto de rigor i anem tirant avall, la tarda avança i encara ens queden uns km per arribar a la furgoneta. La baixada de l'Horquette és espectacular. La primera part per prats de pasturatge, després hi ha una rampa d'uns 400 m per començar la segona part de la baixada que s'endinsa en un bosc preciós fins a la Payolle, on trobem el llac i gent escampada pels prats gaudint de la natura. Fantàstic!!! Arribem a la cruïlla de la carretera que puja al coll d'Aspin, el primer del dia, i girem a l'esquerra fins a Campan. En total 104 km d'altíssima muntanya i 2.500 m de desnivell positiu.