30 de juny 2014

VOLTA AL COTIELLA - 2.913 m

cim del Cotiella, 2.913 m
Arribem a Plan i anem a buscar la pista que voreja l'embassament de Plandescún. Deixem la furgoneta a la mateixa entrada del senderó que puja a l'ibón de Plan, també conegut com a Balsa de la Mora (1.908 m) i que està indicat amb un cartell de fusta. Haurem de superar poc més de 850 m de desnivell en unes 2 hores de senderó empinat que s'entrellaça amb el bosc espès que ressegueix el barranc que baixa del llac. Arribem ja cap als 1.900 m i el paisatge comença a canviar radicalment. El prat i el pi negre s'imposa ja en un paisatge pròpiament alpí. Arribem al llac i ens deleitem amb les vistes que ens ofereix: un "mar" turquesa amb la muralla rocosa del Feixón Ciego (2.690 m) i la Punta Alta (2.738 m), que formen part de la coneguda aresta de Armeña.
refugi d'Armeña
Descansem una estona i agafem direcció al collado del Ibón, des d'on, ja amb les últimes llums del dia, baixem pel GR fins al refugi d'Armeña. La nostra sorpresa va arribar en veure que ja no quedaven matalassos lliures, així que vam haver d'improvisar un vivouac a la terrassa de fora. Sort que la nit no va ser gens humida tot i l'airet que corria. El saquet d'estiu va fer la seva feina tot i la temperatura.
pujant al collado del ibón
L'endemà ens despertàvem amb la primera claror del dia. Un tè i unes galetes per esmorzar i preparats per començar la llarga jornada que teniem per endevant. Sortiem del refugi sobre les 6,30h en direcció al collado del Cotiella, on arribàvem en unes 2 hores de pujar ininterrumpudament. Les  vistes impressionants i la manca de vent van fer que paréssim uns minuts per menjar i beure una mica. Al devant nostre s'alçava imponent el pic de Cotiella. Ababns, però, hauriem de vorejar-lo per pujar per la seva vessant O, la ruta normal. Arribàvem al cim sobre les 10,30h. La panoràmica és realment espectacular: Peña Montañesa, Ordesa, Vignemale, Posets-Perdiguero, Maladetes, Aigüestortes i Turbón...!!!
Continuàvem avall per recuperar les motxilles. Ens esperava un descens de 2000 m fins a la furgoneta!! La direcció era passar per sota la brecha de las Brujas per un territori ple de forats i cavitats, i pujar al collado de la Pala del Puerto, on flanquejariem fins al collado de la Ribereta. Les vistes i el dia eren inmillorables, però la calor anava fent de les seves. La visió de la Peña de la Una i de l'agulla de Lavasar imposen i recorden als paisatges mítics d'Arizona. Anàvem desfent pedregals fins arribar al ibonet, des d'on ja es començava a veure l'arribada de bosc. Sobre els 2.000 m trobàvem la pista abandonada que ens portaria al refugi de Lavasar, on s'hi accedeix en cotxe per pista des de Saravillo. Del refugi de Lavasar anàvem a buscar el senderó per on haviem pujat al ibón de Plan seguint el GR, i d'allí desfer el senderó empinat que ens duria de nou a la furgoneta.
En general una sortida molt solitària, sobretot en la seva segona part, baixant del cim del Cotiella, i una maravella per la vista i els sentits en general. Silenci i colors per omplir l'ànima. Merci per la companyia Edu i Perico. Repetirem segur!!!