15 de febr. 2016

VOLTA A MALLORCA 1: PALMA - ESPORLES

baixant des coll de sa Gramola
Arriben festes de Nadal i tenim 10 dies de festa. L'hivern sembla que no té ganes d'arribar encara i decidim carregar les bicis al ferry i anar fins a Palma. A Esporles hi tenim una bona ajuda i això ha fet que la nostra volta particular a la illa de Mallorca sigui com sigui.
Torre de ses Ànimes
El primer entrevanc el tenim amb els trens de RENFE. Quin desastre mare meva!! No n'hi ha cap que vagi a l'hora que toca, i quan depens d'horaris emprenya una mica tenir l'angoixa de fer tard i perdre el ferry, en aquest cas. Deixem Barcelona a les 23h i ens plantem a Palma a les 7h, just per fer un cafè en un bar amb solera i esperar que el sol s'alci per l'horitzó.
direcció coll de sa Creu
El dia ja ha despertat i agafem direcció sa Teulera i el quarter d'infanteria Jaume II, des d'on s'enfila la fabulosa carretera cap al coll de sa Creu. Aquesta està tancada al trànsit, així que es converteix en una delícia que ens fa suar una bona estona. Arribem al coll i saltem a l'altre costat pel coll des Vent. Deixem la cruïlla cap Establiments i baixem cap a Calvià, on fem la primera parada. La cosa promet, el paisatge rural és magnífic i el temps aguanta molt bé, comença a fer caloreta. A Calvià badem amb un mural fet de rajola on s'explica la història de la gent que ha passat per la població. Interessant.
mural a Calvià
Banyalbufar
Continuem cap a Cabdellà on fem una segona parada per treure roba i menjar una mica. La presència del puig de Galatzó ((1.027 m) és present durant tota aquesta zona. La seva silueta és preciosa de lluny, esvelta i rocosa. L'anem gaudint fins que desapareix darrera des coll de n'Esteve, que ens portarà fins a Andratx. Aquí fem una altra parada, estem ja a l'extrem O de la serra de Tramuntana i hem d'agafar forces. Deixem Andratx per una propera ocasió, massa gran per les bicicletes, i agafem direcció a Estellencs pel coll de sa Gramola. Parada obligatòria. Aquí tenim el mar als nostres peus. Fins ara no l'havíem ni vist! La vista des d'aquest coll és una barreja de miratge: per un costat pedra i paisatge sense vegetació; per l'altre, blau i verd, mar i bosc es fonen en un punt d'horitzó que sempre s'esmuny a la vista.
coll de sa Gramola
Comencem a recórrer la carretera C-710, una espècie de puja-baixa que pot acabar amb la paciència de les bieles de la bicicleta, però que ens depara indrets de gran bellesa. D'aquesta manera i amb el sol al clatell arribem a l'ombra d'Estellencs, el poble que es troba als peus del puig de Galatzó, un monstre que s'eleva 1.000 m des del mar al seu cim. Brutal!!! Ens animem rodejats de tanta natura. És la primera etapa de la nostra volta a Mallorca i la Marta està començant a notar el perfum que deixen anar els pneumàtics a la carretera. La resta, és a dir TOT, ho posa el paisatge. Parem a fer un mos al costat de l'església.
Arribem a Banyalbufar, el poble on la vinya arriba al Mediterrani, on els balcons de terra entortolligats mostren un paisatge únic, i on la llum hi escasseja ben aviat a la tarda. Tenim el dubte de si fer el camí des Correu o passar per la carretera fins a Esporles. Finalment, després de pensar-ho decidim per la primera opció, està bé provar pistes i seguirem el GR-221. Passem pel costat de l'ajuntament i comencem a notar les primeres rampes (mitjana del 18%!!!). Arribem a dalt, on s'acaba la pujada, amb les bicis al costat. Hem hagut de pujar a peu mentre la llum de la tarda s'anava amagant darrera el puig de s'Argenter. Finalment la pista de terra en bon estat ens porta a la carretera. Comença a fer fred però ja estem a tocar d'Esporles. Toca baixar, ja era hora...!!!
Són vora les 17.30h quan arribem a Esporles, unes 8 hores damunt la bicicleta gaudits amb escreix i superats amb un excel.lent alt! El paisatge rural d'aquest primer dia ens ha colpit més que la serra de Tramuntana, tot i que aquesta té un privilegi únic a Mallorca i no la passem per alt.