3 d’abr. 2017

TOSSA PLANA DE LLES - 2.904 m

la Tossa Plana des de l'aparcament
Diumenge matí, aprofitem la tornada de l'Ariège per fer parada a Lles de Cerdanya. L'endemà ens llevem amb un cel força radiant i amb fred, però a mesura que avança el matí la calor s'imposa. Sortim de l'aparcament que hi ha davant de l'estació d'esquí de fons de Lles. Comencem per pista nevada però ben aviat ens posem dintre el bosc per un senderó que, creuant la pista d'esquí de fons en diferents ocasions, ens durà al refugi del Pradell (cal demanar la clau al poble de Lles si hi voleu fer nit). Les vistes des d'aquest indret són molt àmplies en direcció S cap al Cadí.
refugi del Pradell, al fons el Cadí
D'aquí seguim les indicacions cap a la Tossa Plana, que s'endinsen novament dins al bosc. Haurem de parar atenció en aquest tram perquè és fàcil perdre el senderó nevat. Arribem al Pla de les Someres, una immensa esplanada on hi cau una calor força insuportable. D'aquí comencem a remuntar les fortes pendents que acaronen el cim de la Tossa Plana. Deixem la forcanada de les canals de l'Òliba a la dreta i continuem remuntant sempre en direcció N fins que, al cap de 2 llomes, veiem el cim, on arribem en unes 3h i quart de dura pujada.
vista de la Pica d'Estats des del cim
Les vistes des del cim són espectaculars cap a totes bandes: al N la llarguíssima vall de Madriu amb el pic de Montmalús (2.782 m), el pic de Pessons (2.848 m), l'Alt del Griu (2.878 m), al fons i cap a l'O també podem divisar la Pica d'Estats; cap a l'E tenim el pic d'Engorgs (2.831 m), el Puigpedrós (2.914 m), i al fons el Puigmal d'Err (2.910 m); cap al S hi tenim el massís del Cadí, serra d'Ensija i la tossa d'Alp, entre d'altres. L'itinerari de baixada és el mateix per on hem pujat. Realment un cim obligat del pirineu de la Cerdanya, tot i que la pujada es fa llarga de debò la recompensa val molt més que tot plegat.

vista des del cim cap al N