13 d’abr. 2015

PORTS D'ÀGER. ARES I FONTLLONGA

congost de Terradets
Sortim d'Alcover amb l'Adrià sobre les 10,30h i arribem a Gerb cap a les 11,45h. La idea és fer la volta al Montsec d'Ares pel coll que porta el mateix nom. Preparem les bicis, una mica de menjar lleuger i els bidons i enfilem la carretera secundària que puja cap a Vilanova de la Sal . Abans d'arribar-hi, però, trenquem a l'esquerra en direcció a les Avellanes on tenim la punxada del dia. En pocs quilòmetres ja portem una altimetria prou raonable, però encara ens queda assolir el primer port de muntanya del dia, el coll d'Àger, que assolim una mitja hora més tard. La vista que hi ha des d'aquest coll cap al Montsec no té preu, el podríem definir com a infinit i més enllà...
pujant a Vilanova de la Sal
port d'Àger (906 m), al fons el Montsec
Baixem ràpidament fins a Àger on aprofitem "la fonteta" per reomplir els bidons. En poc més de 20 km portem ja uns 800 m + de desnivell, brrrr.... Anem a buscar la pista asfaltada que puja al coll d'Ares i que salta a l'altra costat del Montsec, cap a Alsamora. Justament fa 10 anys enrere que vam pujar amb l'Adrià amb les bicicletes de muntanya per fer la volta al congost de Montrebei, i aquesta pista encara no estava asfaltada. Com passa el temps... Aquest port consta de 15 km amb una pendent mitjana del 8-10% constant on s'assoleixen els 800 m +, és a dir, que el podríem qualificar de categoria especial. Tot i així cadascú al seu ritme assolim el coll després d'1 hora i mitja de pujada. Això si, les vistes que obtenim durant l'ascenció valen un imperi!! Els parapents i ala-deltes hi posen el toc màgic...
ascenció al coll d'Ares (1.500 m)
Ens abriguem una mica, l'aire és força fresquet, i comencem el descens cap a la cara N d'aquest massís. Hem de vigilar una mica perquè l'asfalt està una mica malmès pel temps. De totes maneres aquesta vessant ens deixa envadalits i crec que ens invita a pujar-hi en una nova ocasió. Arribem a l'encreuament que porta a Alsamora. Nosaltres girem a la dreta i ens dirigim a Sant Esteve de la Sarga, Moror i finalment la Guàrdia de Tremp, on pararem a fer un mos. Aquesta vall ens mostra el verd dels prats i pasturatges. Els colors ens aclaparen i anem parant a fer fotos. Tot i així el terreny és un puja-baixa amb un asfaltat molt mediocre que ens fa estar atents al terra.
St Esteve de la Sarga, al fons
el Montsec de Rúbies
Acabem de dinar cap a les 17,30h, hora de començar a ciclar els últims 35 km. Creuem el congost de Terradets i entrem al pantà de Camarassa. Després de la Baronia de Sant Oïsme comencem l'ascenció al tercer port del dia, el de Fontllonga, que amb l'amplada de carretera i el poc trànsit que hi trobem (sorprenentment) es fa amb molta facilitat. En aquesta última part de la ruta els km passen força ràpid i fan augmentar la mitjana de velocitat. Arribem prou bé a la presa de Camarassa. Continuem avall fins al poble, on 1 km més endavant agafarem el trencall cap al pantà de Sant Llorenç de Montgai, que als meus ulls apareix gairebé com un oasi enmig de la plana que ens queda per recorre fins a Gerb.
Moror
Ha estat una jornada dura físicament però molt enriquidora a nivell espiritual. La ruta de 118 km i gairebé 2.400 m + d'ascenció es converteix en la més dura que he realitzat fins al moment, fet que em proporciona una certa tranquilitat al veure que l'he pogut afrontar amb tranquilitat. Adrià, segur que tornem, la propera a Solsona, apali als pedals....!!!